Voetbalkantine als dé ontmoetingsplek in dorp

16 oktober 2019 6:45

BEUSICHEM Voetbal- club BZS uit Beusichem heeft de zaakjes goed voor elkaar. De kantine van de West-Betuwse vijfdeklasser kreeg dit voorjaar een opfrisbeurt. Alle kleedkamers werden eerder grondig gerenoveerd. Twee nieuwe kunstgrasvelden geven het sportpark aan de Wielstraat helemaal een piekfijne aanblik.

Otto van Stijn, secretaris van BZS, werpt na alle achterliggende bouwactiviteiten een blik op de toekomst. ,,Ik hoop wel dat we deze accommodatie op termijn gebruiken voor steeds meer activi- teiten. Dat gebeurt nu al met de buitenschoolse opvang”

Kinderen van de Prins Willem Alexanderschool sporten op het kunstgras. Bij slecht weer vermaken ze zich in het clubhuis. ,,Wij deden dat al bij de Culemborgse voetbalclubs Vrienden- schaar en Focus’07, sinds twee jaar ook hier”, vertelt clustermanager Marloes Smits van kinderopvang SKPC. ,,BSO BZS is kleinschaliger, Beusichem met 3.000 inwoners een veel kleinere gemeenschap. De samenwerking bevalt ons uitstekend. Kinderen kunnen zich op deze plek in alle vrijheid uitleven.”

Voetbalclub BZS richt zijn pijlen op nieuwe initiatieven. Met de Prins Willem Alexanderschool wordt gesproken over de gymles. Van Stijn: ,,Scholen hebben moeite hun lessen lichamelijke opvoeding goed ingevuld te krijgen. Veel leerkrachten zijn niet bevoegd om die lessen te geven.”

Uitgewerkte plannen heeft hij nog niet. ,,Maar hoe mooi zou het zijn als studenten Sport en Bewe- gen op ons sportpark een deel van hun opleiding volgen?”

In het weekeinde en op donderdagavond is de voetbalkantine pleisterplaats voor voetballers én voetballiefhebbers. Van Stijn: ,,Er blijft genoeg ruimte voor anderen, zeker op andere dagen. Met Paramedisch Centrum Beusichem is de afspraak gemaakt dat therapeuten op het kunstgras terecht kunnen. Laat onze kantine uitgroeien tot ontmoetingsplek in het dorp.”

Bron: De Gelderlander

Lees meer over:
BZS Beusichem activiteiten bso kantine open club voetbalkantine