Fysio’s: ‘Amateurvoetballers moeten niet te lang zomervakantie houden’

28 mei 2021 9:45

Raymond Willemsen

DOETINCHEM - Amateurvoetballers die bijna een jaar niet hebben gevoetbald. Kunnen zij straks ongestraft weer aan de bak zonder al te veel fysiek leed?

De teller in het amateurvoetbal staat op bijna acht maanden zonder wedstrijden. Nu het coronavirus snel aan kracht inboet, wordt er weer gedacht aan het spelen van oefenwedstrijden en vanaf september ook competitieduels. Voetballers moeten echter niet denken dat ze de draad na zo’n lange periode van inactiviteit zo maar weer op kunnen pakken, zeggen drie fysiotherapeuten uit de regio.

Sportfysiotherapeut Dimitri Stefas uit Azewijn, eigenaar van Fysio Oude IJsselstreek in Terborg, is duidelijk. ,,Ongestraft sporten kan sowieso zelden, want ook onder perfecte omstandigheden krijg je ook blessures. De cijfers in het betaald voetbal wijzen echter uit dat er dit seizoen meer spier- en kruisbandblessures zijn omdat spelers stil hebben gelegen. Ook in Duitsland zijn er studies met die uitkomsten.”

Stefas is ook verbonden aan hoofdklasser Silvolde en heeft daar de afgelopen tijd gezien dat je met gericht werk spelers fit kunt houden. ,,Bij Silvolde is ongelooflijk goed getraind. Ook bij looptrainingen, waar voetballers vaak een broertje dood aan hebben, was er veel commitment. Als ik zie hoe ervaren spelers als Marco en Pim Olthuis trainden, dan is dat gaaf om te zien. We hebben amper geblesseerden. Zelfs niet nu ze weer partijen spelen. Wel is het zo dat de meeste blessures in wedstrijden plaatsvinden.’’

Geen lange zomerstop

,,Ik pleit ervoor dat amateurclubs een niet al te lange zomerstop houden”, aldus Stefas. ,,Vijf, zes weken is echt te veel als je al lang stil hebt gelegen. ,,Ik houd m’n hart vooral vast voor de jeugd. Zij zitten midden in hun motorische ontwikkeling. Als de gymles dan niet doorgaat en ze trainen minder en spelen geen wedstrijden, dan moeten ze dadelijk, met een ander lichaam, weer wedstrijden voetballen. Dat heeft gevolgen.”

Emiel Snelder is al bijna dertig jaar (sport)fysiotherapeut en werkzaam bij Fysiotherapie Wehl-Beek. De oud-spits van Drempt Vooruit pleit net als Stefas om niet te lang stil te liggen in de zomer.

,,Voetballers zijn van nature al lui. Acht weken niets doen, dat moet je nu echt niet doen. En ik hoop dat de trainers in het amateurvoetbal zo verstandig zijn om te kiezen voor een verstandige en geleidelijke opbouw.”

,,Vooral bij de ‘oudjes’ verwacht ik dat het een drama wordt als ze weer gaan voetballen”, vervolgt Snelder. ,,Die hebben nog veel langer niets gedaan. Vaak doen ze geen goede warming-up. Dan kun je er op wachten dat er veel blessures zullen komen in het nieuwe seizoen.”

Max Jansen is naast voetballer bij zaterdageersteklasser DZC’68 in Doetinchem ook fysiotherapeut bij Fysio Engelaar in Doetinchem en behandelt jeugdspelers van De Graafschap. ,,Het zal zeker gevolgen hebben nu er vanwege corona weinig is gevoetbald. Normaal gesproken zie je vlak na de zomervakantie het aantal blessures al toenemen. Ik verwacht dat het er nu dubbel zo veel zullen zijn. Ik zal extra werk krijgen. Vooral blessures bij voetballers uit lagere elftallen zullen toenemen. Dan hebben ze maar twaalf spelers en moeten ze meteen negentig minuten voetballen. Mijn advies is om bezig te blijven en de opbouw op een verantwoorde wijze te doen.’’

Bron: De Gelderlander

Lees meer over: