Voorbeschouwing BZS 1 seizoen 2017-2018

13 september 2017 18:00

Gerwin van Beusichem

De beste reclame voor een vereniging als BZS is nog altijd goed meedraaien in de 4e klasse E van de KNVB. Bij BZS weet men daar over mee te praten. Na een zeer moeilijke start van het vorige seizoen keerde het geloof in het 1e elftal weer terug door na de winterstop de broodnodige punten te pakken en zo de concurrentie voor de degradatieplaatsen nipt voor te blijven en zich tijdig veilig te spelen . Aan de basis van dit succes staan natuurlijk de spelers en de technische staf, onder leiding van hoofdtrainer Jacob van Zanten.

Het ontlopen van de degradatie betekende een hele opluchting voor de gehele vereniging, maar vooral voor hoofdtrainer Jacob van Zanten. De sfeer was aan het begin van het seizoen dan ook heel negatief, mede gezien de dramatische resultaten van de jaren ervoor. Ik heb me echter door niemand laten beïnvloeden. Het was natuurlijk wel een enorme opluchting dat je uiteindelijk als elftal je tijdig veilig gespeeld hebt. Was dat niet het geval geweest, dan had je meteen een negatief stempel gekregen, omdat je als clubman nou eenmaal kritischer wordt bekeken,'' aldus Jacob van Zanten. Waar zijn voorgangers niet in slaagden, had van Zanten wel succes: het smeden van een hecht collectief. ,,De sfeer is natuurlijk enorm belangrijk geweest. Iedereen had enorm veel voor elkaar over. Je zag dat ook terug op het veld. Het voetbal dat we speelden was voor mezelf en de jongens aantrekkelijk, maar kwam er met name uit in de oefenwedstrijden en lukte niet altijd om dit door te trekken in de competitie. Het belangrijkste is echter dat ook het publiek weer heeft genoten.''

Bij de tussentijdse opvolging van de aan het begin van het vorige seizoen vertrokken hoofdtrainer wist Jacob dat BZS met zijn allen de schouders er onder moest zetten. Een seizoen later constateert de Beusichemse trainer, dat men op de goede weg zit. ,,We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar ik bespeur toch een positieve tendens. Dat komt natuurlijk ook doordat wij behoorlijk presteerden. Dat is iets wat door de hele vereniging en daar buiten doorwerkt.”

De voorbereiding op het nieuwe seizoen 2017-2018 verloopt zeker niet vlekkeloos. BZS is dan ook nooit kampioen van de voorbereiding en mist in de oefenwedstrijden vanwege diverse oorzaken (vakanties, blessures) de nodige spelers in de meeste oefen- en bekerwedstrijden. De selectie was kwalitatief te smal, er moesten dus versterkingen komen. Daarbij werd nauwlettend gekeken naar het streven om een volksclub te blijven en de jeugd niet te vergeten. “De laatste jaren hebben we een iets mindere lichting gehad. De lichtingen die er nu aankomen zijn wel talentvol. Een aantal moeten er dan ook kunnen doorbreken.” De concurrentie is dan ook toegenomen en kan dan ook voor frustraties gaan zorgen. ,,Het zal voor mij nog heel moeilijk worden om een keuze te maken, maar het is aan de spelers zelf om zich te selecteren. Wie toevallig niet de vorm heeft, kan wellicht buiten de basis belanden. Het is dan zaak om daar goed mee om te gaan en te zorgen dat je je weer terug knokt in het eerste elftal. Voor ons als technische staf ligt daar dan ook een belangrijke taak,'' aldus Jacob van Zanten, die veel vertrouwen heeft in het nieuwe seizoen, maar waakt voor al te groot optimisme. ,,We moeten niet vergeten dat we uit een heel diep dal komen. Laten we eerst dan ook maar eens zorgen dat we met goed verzorgd voetbal in de middenmoot meedraaien. Pas in de winterstop kun je zien waar je werkelijk staat. Gezien de breedte van de selectie zullen we op spelers uit de hoogste jeugdteams dit jaar veelvuldig een beroep moeten doen. Dit is tevens een uitgelezen mogelijkheid voor die spelers om zich aan het niveau op te trekken en zich sneller te ontwikkelen. De jeugd heeft de toekomst''.

Bron: Gerwin van Beusichem

Lees meer over: