Even wennen: mannelijk voetbal bij MO13

Oranje Wit MO13-1

Meisjes onder 13 zaterdag, MO13-1, 2e klasse 03

18 maart 2017 12:30

In deze competitiefase kregen de meiden onder 13 voor het eerst te maken met een tegenstander die ‘mannelijk voetbalt’.

Schouderduws en dan ook in het veld onderling praten. Dat is lastig, zeker als de tegenstander soms een kop groter is. Hoe ga je daar dan mee om in het veld (en erbuiten). De meiden onder 13 kunnen best duels aangaan. Dat hebben ze vorige week laten zien tegen een fysiek sterke tegenstander. Alleen speelde die niet zo scherp als Oranje Wit uit Dordrecht deze zaterdag.

Niet over de schreef

Het moet gezegd: Oranje Wit speelde goed en het was niet over schreef wat ze deden, maar het is toch wennen voor onze meiden. In de eerste helft was dat al te zien. Ons middenveld had de handen vol aan een de beste speelster van Oranje Wit, die ook het meest mondig was in het veld. In die duels beschermde ze de bal wat opzichtig met pittige schouderduws. Dat leidde tot frustraties bij onze meiden die vonden dat de scheidsrechter moest ingrijpen.

Die deed dat door een speelster van BZS (terecht) streng toe te spreken nadat ze een tikje na gaf na weer zo’n verloren schouderduwduel. Toen ook Eva door een stevige verdedigster in zo’n duel tegen de grond ging, leek er angst in de ploeg te komen. Duels werden eigenlijk niet meer 100 procent aangegaan in de tweede helft. Dan verdwijnt het cement uit de stevige muur die BZS vorige week wel was op het middenveld.

Weinig idee meer

Hadden we in de eerste helft nog kansen gecreëerd, in de tweede helft kwam dat er bijna niet meer van. Er zat weinig idee achter de opbouw nog. We dachten niet meer na, waardoor we zelfs de bal verloren bij 3 aftrappen na tegengoals. Dat kan natuurlijk niet. Blijf de ruimte zoeken en loop vrij. Denk na.

Fluiten?

Het doet wel de vraag oproepen hoe je omgaat met schouderduws. In deze leeftijdscategorie is het ene meisje groter dan het andere. Als één van de twee speelster een kop groter is, kegelt deze de ander opzij. Het ziet er niet fraai uit, terwijl het allemaal misschien wel reglementair is. Het moet om fairplay blijven gaan. Misschien ligt daar ook wel een rol voor de grensrechter.

Samen maak je het mee

En nog iets. Na de wedstrijd moeten we die frustratie ook allemaal weer los laten. Dat is ook een les. Laat je niet gek maken in de kleedkamer. Lach er ook een beetje om. Het zijn allemaal nieuwe dingen die erbij horen op weg naar juniorenvoetbal. Ook weer avonturen die je samen meemaakt en die voetbal spannend en leuk maken.

Na de 0-0 ruststand eindigde deze wedstrijd in een teleurstellende 0-4, maar aan die best goede eerste helft moeten we blijven vasthouden.