BZS voorlopig op winst na spektakelstuk met Theole

1 mei 2017 14:15

In een knotsgek duel met Theole heeft BZS een ‘voorlopige’ zege geboekt.
Negen minuten voor het einde werd de wedstrijd bij een 3-2 voorsprong gestaakt door de arbiter na wangedrag van de bezoekers.

Na de mokerslag van vorige week bij MEC was een overwinning zeer welkom voor de ploeg van Jacob van Zanten. Ook de drie punten waren voor Theole heilig in de strijd voor de titel. Zonder de geblesseerde Youssef en de afwezige Tom en Erik trok de thuisploeg met een wedstrijselectie van 14 man ten strijde. Martijn keerde weer terug in de basis en ook voor Twan en Niels was een plekje ingeruimd in de basiself.

Nadat pupil van de week Mats de bal in het doel had gewerkt kon het duel om 14:30 beginnen.
De openingsfase verliep volkomen naar wens voor de thuisploeg. BZS had het overwicht en maakte met veel werklust jacht het eerste doelpunt. Dit eerste doelpunt viel dan ook al vroeg in de wedstrijd. Robin had goed oog voor de mee opgekomen Jermain en de linksback kapte en schoot de bal keurig in de hoek. 1-0. Na de openingstreffer probeerde BZS meteen door te drukken, met de hoogstaande backs Kelvin en Jermain en de hoge pressie van middenveld en aanval slaagde BZS erin om Theole op eigen helft vast te pinnen. Er ontstonden twee goede mogelijkheden voor spits Twan maar die zag zijn twee pogingen niet op doel gaan. En niet veel later zag Jermain zijn voorzet/schot in aanraking komen met de lat. Het tot dan toe sportief verlopende duel lag geregeld stil vanwege de strakke wind die over het veld trok en de vele wisselingen van speelbal. Theole, op dat moment niet voor niets koploper in de 4e klasse, liet het er niet bij zitten en knokte zich terug in de wedstrijd.
Na een individuele actie op randje strafschopgebied wist een aanvaller Björn te verschalken met een afstandsschot in de hoek. In de fase die daarop volgde leken de Tielenaren door te drukken.
Centrale verdedigers Jeroen en Niels moesten in bepaalde situaties alle zeilen bij zetten om een snelle counter te onderbreken. Rond de 35e minuut viel dan toch de gevreesde treffer. Na een vlotte aanval wist Theole in overtal voor het doel van Björn te verschijnen, na rondtikken werd vanaf opnieuw randje strafschopgebied de trekker succesvol overgehaald. 1-2. Een gefrustreerd gevoel bekroop de spelers van BZS, tot nu toe werd er degelijk gespeeld maar vanaf de 30e minuut verloor het de grip op de wedstrijd. Grote mogelijkheden ontstonden niet meer in het restant van de eerste helft.

Met frisse moed begon BZS aan de tweede helft. Met de vele dribbels van Jory, het positiespel van Martijn en de passing van Rene liep het op het middenveld steeds beter. Theole merkte dit en besloot fysieke maatregelen te nemen. Kelvin en Jory waren regelmatig het slachtoffer van harde charges. De scheidsrechter zag zich genoodzaakt om steeds strenger op te treden, het aantal gele kaarten voor Theole nam dan ook zienderogen toe. BZS wist zonder sprankelend spel wel de betere ploeg te blijven. Kelvin zorgde constant voor dreiging met zijn verre slingerworpen en middenveld en voorhoede werkten goed samen om de bal in kansrijke situatie te brengen. In een van deze situaties was het dan eindelijk raak. De bal plofte voor de voeten van Jermain, die aarzelde niet en knalde de bal hard binnen. 2-2. Uiteindelijk toch loon naar werken voor BZS, dat op basis van vechtlust de gelijkmaker toch had bewerkstelligt. Ook met de nieuwe gelijke stand namen de Beusichemmers nog geen genoegen. Veel lange ballen op de voorhoede leverde echter nog geen grote kansen op en ook uit de vele vrije trappen die in de zestien van Theole werden getrapt ontstond weinig gevaar.
Ondertussen gingen steeds meer spelers van Theole over de schreef, na enkele overtredingen op Martijn kon de linksback na een overtreding op Lars inrukken met zijn tweede gele kaart. BZS hield de druk op de ketel en uiteindelijk viel dan toch de 3-2. De ingevallen Julien had oog voor Lars, die naar het centrum van de aanval was uitgeweken. De uitstekende pass zette Lars één op een met de Tielse doelman en de Ravenswaaijer wist de bal door de benen van de keeper heen te schuiven.
Grote vreugde ontstond op het sportpark van BZS, de zege lag voor het grijpen. Maar in die ene 88e minuut gebeurde een heleboel. Spelers van Theole belaagden de arbiter met het verwijt dat het doelpunt in buitenspelpositie tot stand was gekomen. De leidsman ging hier niet in mee en binnen mum van tijd vlogen de scheldkanonnades hem in verschillende talen om de oren. De wedstrijd werd gestaakt en beide ploegen bleven wat beduusd op het veld staan. Assistent-trainer Alex van der Linden en Gertjan Boon waren druk in gesprek met betrokkenen maar na 5 á 10 minuten overleg werd er besloten niet meer verder te spelen.

De grote ontlading kwam nog niet bij BZS, het eindsignaal heeft tot op heden namelijk nog niet geklonken. Toch heeft de ploeg een uitstekende uitgangspositie om de drie punten over de streep te trekken. Op een nog onbekende datum zullen de laatste 9 minuten van het duel worden uitgespeeld, Theole moet dit met 9 man doen aangezien twee spelers de rode prent ontvingen.

Op een vrij bizarre middag liet BZS maar weer eens zien waartoe het op de juiste middag in staat is. Waar het vorige week nog uitgeblust en ongeïnspireerd speelde tegen MEC, zo werd nu voor elke bal geknokt tegen Theole. Het is een publiek geheim dat de Beusichemmers beter spelen tegen voetballende ploegen, en ook zondag bleek dit weer het geval. Een mentale opkikker voor BZS en hopelijk zijn de verdiende drie punten binnen enkele dagen/weken definitief binnen.

Bron: Lars Mulder