Penalty's beslissen jaarlijkse Oliebollencup

5 januari 2015 20:30

Zoals elk jaar is op de eerste zondag van januari de nieuwjaarsreceptie bij BZS, daarvoor wordt gestreden om de prestigeuze Oliebollencup. Het zou ook dit jaar een spannende strijd worden... Waar het meestal puzzelen is voor het team van leiders, trainers, TC en bestuursleden maar dit jaar stond er een groot aantal spelers paraat om te voetballen. Qua spelersmateriaal zat het dus wel goed, datzelfde kon gezegd worden over de A1, met twee spelers van buitenaf gaf trainer Henry van der Geer zijn team een goede kwaliteitsinjectie.

Onder leiding van Paul van de Merkhof begon de wedstrijd. Al snel werd al duidelijk dat het tempo niet te hoog zou liggen, het waren de leiders en trainers die het spelbeeld bepaalden. De A1 trok zich terug op eigen helft met een 5-4-1 opstelling. Via snelle en gevaarlijke counters probeerde de ploeg het doel van Roy de Bloois te bestoken. Maar de leiders en trainers kregen de eerste echte grote kansen, Marco Visser schoot gevaarlijk op goal en Casper Ehlhardt liet een vrije schietkans onbenut. Niet lang daarna zou ook de paal geraakt worden. A trainer Arnold Torn Broers had van te voren nog aangekondigd binnen vijf minuten te scoren maar hij kon geen gevaar stichten tegen zijn junioren. Damian Schurgers deed dat namens de A wel een aantal keer, met zijn snelheid stelde hij de verdediging van de leiders en trainers vaak op de proef. Doelpunten bleven nog uit in de eerste helft.

Na het rustsignaal stonden de leiders en trainers erop om op het veld te blijven en na een korte break werd te wedstrijd hervat. Na de onderbreking lieten de jongens van de A zien dat ze over een betere conditie beschikten. Op het middenveld vielen grote ruimtes en Jesse Wammes en Tom Beenen profiteerden daarvan door het spel te maken. Ondanks het vele wisselen lukte het de leiders en trainers even niet om de A te stoppen. De sterke fase van de A werd beloond met een doelpunt, na wat getreuzel in de defensie kreeg Tom Beenen de bal goed mee. Een op een met Roy de Bloois maakte hij geen fout. 1-0. De leiders en trainers herpakten zich na dit doelpunt, aan ervaring ontbrak het de ploeg niet en zonder veel inspanning ging het balletje goed rond. Dit resulteerde in een aantal corners, uit een van die corners was het Remco van Malsen die attent de 1-1 binnentikte. En zo was de stand weer gelijk, beide ploegen maakten nog wel aanspraak op de overwinning. In tien seconden raakte de A tweemaal de lat maar wonder boven wonder ging de bal er niet in. Aan de andere kant droomde Björn van Nuissenborgh over het maken van de winnende treffer maar de doelman slaagde er niet in te scoren.

En zo klonk bij een stand van 1-1 het laatste fluitsignaal. Penalty's zouden de winnaar bepalen..

Nadat de eerste penaltynemers feilloos hadden raakgeschoten slaagde Roy de Bloois erin om de tweede penalty te stoppen. Zijn collega Bram Verwoerd zag de tweede penalty wel in het net belanden. Nadat ook de derde penalty met pijn en moeite door Roy de Bloois werd gestopt kon er aangelegd worden voor de beslissende penalty. Die werd benut en dat betekende een overwinning voor de leiders en trainers. Handen werden geschud na afloop en een klein uurtje later nam aanvoerder Arnold in een gevulde kantine de cup in ontvangst.

Het was een spannende strijd met twee ploegen die wilden voetballen. Hopelijk kan deze wedstrijd volgend jaar overtroffen worden.