Officiële oprichting

De officiële oprichting van BZS is op woensdag 18 februari 1944. In eerste instantie bestond BZS bij de oprichting alleen uit een zwemafdeling. In november 1945 sluiten de voetbalverenigingen D.V.O. (Door Vrienden Opgericht) uit Beusichem en S.V.W. ( Steeds Voor-Waarts) uit Zoelmond zich bij BZS aan. Halverwege de zestiger jaren wordt het zwembad aan de Lek definitief gesloten en wordt de zwemafdeling opgeheven.

In de beginjaren van de vereniging kon men, zoals vroeger rond de oprichting van voetbalclubs gebruikelijk was, nog niet spreken van een accommodatie. Er werd namelijk gespeeld op weilanden in de uiterwaarden. Enkele jaren later vormt zich het begin van BZS' eerste accommodatie. Vanaf 1949 beschikt BZS namelijk over een "eigen veld" in het verlengde van de Sportveldstraat, alleen dan nog zonder opstallen. Enkele jaren later werd een houten keet aangeschaft bestaande uit twee kleedkamers en een scheidsrechtershokje.
Achter dit gebouwtje stond een pomp waar men zich kon wassen.
In 1970 werd de eerste kantine in gebruik genomen, een voor die tijd modern onderkomen. Het kantinegebouw had twee kleedkamers. Deze kleedkamers waren voorzien van douches, wat toen absoluut een luxe was. Dit gebouw bleek echter al snel te klein door aanwas van zowel jeugd- als seniorenleden.

In 1975 werd het huidige gebouw geopend met vier kleedkamers. Tevens werd een tweede veld in gebruik genomen. Het trainingsveldje aan de zuidzijde van de kantine was zelfs voorzien van "straatverlichting". Een derde veld komt er in het seizoen 1977/1978 en daarbij wordt het tweede veld voorzien van wedstrijdverlichting.
Het duurt tot 1996 eer dat de gemeente met een plan komt om de velden op te knappen. Hierbij komt de gemeente ook met het voorstel om bij de renovatie duurzamer materiaal te gebruiken waardoor er met minder ruimte zou kunnen volstaan worden. In 1997 werd het huidige clubgebouw gerenoveerd, en sindsdien beschikken we over een zestal kleedkamers en enkele andere aparte ruimtes voor EHBO, trainers en scheidsrechters. Na ruim een jaar wordt duidelijk dat de WETRA velden niet voldoen aan de hedendaagse normen. De mat lag los en had heel veel onderhoud nodig. Door het immer groeiende ledenaantal werd de situatie voor BZS met de WETRA-velden niet meer te houden. Druk werd er gespeculeerd over een mogelijke verhuizing van BZS naar de zuidwest kant van Beusichem, in de buurt van De Meent. Om meerdere redenen zien veel meer mensen dit niet dan wel zitten. Een club in het hart van de lokale samenleving hoort natuurlijk qua ligging ook thuis in het hart van haar dorpen. Vanaf dat moment wordt door de club gestreden voor de komst van een kunstgrasveld, die de speelcapaciteit van de accommodatie aanzienlijk verhoogt. In een extra raadsvergadering `van de gemeente Buren in februari 2006 wordt in massale aanwezigheid van BZS-leden voor een renovatie, met de komst van een kunstgrasveld, van onze accommodatie gekozen.
Inmiddels heeft BZS gelijktijdig met de vervanging van de toplaag van het eerste kunstgrasveld een tweede kunstgrasveld op eigen kosten aangelegd om vooral iedereen maar goede faciliteiten te kunnen bieden.

Maatschappelijk
De energie verduurzaming is ook aan BZS  niet onopgemerkt voorbij gegaan en BZS heeft het dak van de kantine vol gelegd met zonnepanelen.
In een andere bredere discussie van het verbeteren van de motoriek van de jeugd heeft BZS het voortouw genomen en samen met de H.A.N. en P.W.A. basisschool de handen ineen geslagen om een programma te creeren waarmee de jeugd aan de slag gaat.
Voor de nog jongere jeugd wordt het nijntje Beweegdiploma pakket gegeven

BZS is een florerende vereniging, met tegen de 450 leden en waar naast de gebruikelijke competiewedstrijden en trainingen ook vele andere activiteiten worden georganiseerd. Zo wordt nu al ruim 30 jaar in de Herfstvakantie de Jeugddagen georganiseerd. Tijdens de Jeugddagen wordt de jeugd met sport en spel vermaakt. In deze 30 jaar zijn vele stadions en voetbalwedstrijden bezocht en hebben vele bekende voetballers en trainers BZS met een bezoek vereerd. Kortom: de BZS Jeugddagen zijn onvergetelijke herinneringen voor ieder kind van sport, spel en plezier! Uiteraard zijn er in het voorjaar, na het einde van de competitie vele  jeugdtoernooien bij BZS.
Een andere terugkerende activiteit is de jaarlijkse toneelavond waarin een aantal leden zich van een geheel andere kant laten zien en met veel overgave een toneelstuk opvoeren voor een enthousiast publiek.

Traditiegetrouw vindt voor de nieuwjaarsreceptie altijd De Oliebollencup plaats, een wedstrijd tussen de O19 en de trainers/leiders van BZS.

Aan het einde van het seizoen kent BZS de Slotdag waarbij alle BZS-ers met het gehele gezin het seiuzoen afsluiten met een dag vol activiteiten en een grootse barbecue.